hétfő, szeptember 10, 2012

Őszibarackozás: befőzés a babának és ínyenceknek

Még nem késő, ha valaki most kapna ihletet. Manócska 17  hónapos lett, és őszibarack imádatát és az ebből elfogyasztani képes mennyiséget figyelembe véve idén nyáron először nekirugaszkodtam a befőtt eltevésnek. A meggymagozásban és sok másban eddig is besegítettem Anyunak, de az őszibarack valahogy mindig kimaradt. Hát idén bepótoltam.



Anyu receptjét használtam, de azért ezt is sikerült megbolondítanom.
A hagyományos verzió szerint a meghámozott és gerezdekre vágott barackot 1-2 percig forró, cukros vízbe merítem. Majd a kisterilizált üvegekbe töltöm. A cukros léből felöntöm, és mehet a száraz dunsztba.
Ez a rutin receptszöveg, de most lefordítom kezdőknek:
6,5 kg barack
50 dkg kristálycukor
1/2 citrom
12 kis üveg kupakkal vagy celofánnal (300-370 ml-es üvegek)

6,5 kg magyar, vegyszermentes, kemény barackot szerzett a Párom, amit az almahámozásra képtelen bénák - azaz én - krumplipucolóval meghámoznak. Majd kettőbe vágom, a magját kifordítom, és szép, egyforma gerezdekre vágom. Amíg várnak a gerezdek sorsukra, egy vízzel teli tálba teszem őket, amibe egy kis citromlevet is facsarok, nehogy megbarnuljanak. Felteszek 2-2,5 liter vizet 50 dkg cukorral forrni (a cukor mennyisége a barack édességétől is függ, érdemes egy gerezdet megkóstolni). Amikor lobog, beleteszek egy adag barackot, és főzöm 1-2 percig. Fontos, hogy ne főjön túl puhára. Szűrőkanállal beleszedem 300-370 ml-es steril, még meleg üvegekbe. Majd ráteszem a kupakot, és mehet a száraz dunsztba. A 6,5 kg barackból 12 kis üvegnyi befőtt lett + a Baba által hámozás közben elfogyasztott tálnyi.
Nálam a sterilizálás igen egyszerű, mert csalok - már ha lehet sterilizálásnál csalni. A Baba Avent-es sterilizáló ufójában csinálom, egyszerre 7 (elmosott) kis üveget és kupakjait tudom betenni a mikroba. De aki alapos, és nincs ufója, az inkább használja Gabojsza módszerét:"nagyon alaposan elmosogatom, még alaposabban leöblítem és tepsire sorakoztatom, az ugyanúgy elmosott kupakokkal együtt. Betolom a 130 fokra előmelegített sütőbe és ott is hagyom, míg elkészül a lekvár."
A száraz dunszt pedig nem más, mint egy nagyobb fazekat vagy műanyag lavórt kibélelek vastag pléddel vagy takaróval és beleállítom a forró üvegeket. Majd jól bebugyolálom még egy pléddel és állhat egy napot. Anyukám mindig az ágyneműtartóba tette bele, egy réteg újságpapírba, nagyon praktikus.

És hogy mivel bolondítottam meg? Kivettem egy adag cukros vizet (kb 4 dl) a fazékból, belekapartam egy fél vaníliarúd belsejét és a rudat is beletettem. Átforraltam, hogy az aroma jobban érvényesüljön, majd ezt öntöttem egy teaszűrőn keresztül a befőttekre. Csak ne felejtsétek el rátenni a feliratot, hogy vaníliás őszibarackbefőtt. Nálunk a Baba nem kedvelte a kóstolót.

Jó barackozást mindenkinek!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése